Колко Био, са Био продуктите в България?

Всичко в днешната ми история, започна от три „био“ домата...

Статия
Групова снимка на БИО продукти в Гранд Хотел Свети Влас



НЕ съм от хората, които влизайки в хранителен магазин,  пресмятат колко лева може да спестят, например от сиренето на промоция. И аз като много други, държа в къщи да се храним с качествена храна. Винаги съм вярвал, че купувайки тази, на по-висока цена, се приближавам с една идея по-близо до по-здравословния начин на живот. Но "червената лампа", че си изхвърлям парите на вятъра, светна, когато касиерката маркира „био“доматите ми и видях, че те представляват голяма част от сумата на всички продукти, които бях купил за да приготвя вечеря.
фанстастико, Кауфланд
С БИО чушки в ръка.
На следващия ден, червената лампа в главата ми, от червените домати в хладилника ми, все още светеше и единствения начин, по които можех да я изгася беше като разбера колко „био“ са те.
Вас ще запозная с най-кратката версия по сертифицирането на Био-храни в България:

Мислех, че контролният орган в страната ни, който отговаря пряко за това кои продукти да са с етикет „био“ е Министерство на земеделието храните и горите 
/МЗХГ/, но НЕ, забележете, същото Министерство издава сертификати на частни био-сертифициращи фирми, които фирми да издават сертификат за това, кои продукти са БИО.

Не, че ако пряк контролиращ орган беше Министерството на земеделието храните и горите, възможностите за корупция щяха да са по-малко… НО за да станеш Био-производител заплащаш доста голяма сума на био-сертифициращата фирма, която като всяка фирма, има за цел да печели пари, следствие на това е логично да има интерес да те сертифицира…

Вече Ви се губи логиката, нали? -  Е, това е само началото… 
Да речем, че съм се усъмнил в това колко „био“ са доматите в хладилника ми и искам да разбера дали всички по веригата са си свършили работа. А именно :

1. Министерството да е дало право на правилните /над 15/ фирми да сертифицират.
2. Те на свой ред, да са водени от безкористни, а не финансови цели и да са издали сертификати, само на изрядни производители.
       3. Те пък на свой ред да са продали продукцията си на съвестни търговци, които не са прибавили към БИО доматите от обикновените си налични домати , за да увеличат по елементарен и лесен начин печалбата си.

А бе всички по веригата са изрядни, но как да разбера дали е така?! 
Реших да се обърна към върха на веригата - Министерството на земеделието храните и горите /МЗХГ/.
Био продукти
БИО щанд

Да, ама не… от там ми обясниха /признавам, любезно/, да се обърна към друг държавен орган- Българската агенция по безопасност на храните. Там след многократни мои позвънявания до почти всички отдели, стигнах и до Директор Дирекция контрол на храните.  След като изяснихме важния въпрос от къде му имам номера,  му обясних най-любезно за моите домати и желанието си да разбера колко БИО са те….  Той /признавам, любезно/ ме препрати другаде - Централна лаборатория за химични изпитвания и контрол (ЦЛХИК). 
Доматите в хладилника ми, започнаха да увяхват, а аз все още не бях намерил държавния орган, който да провери, дали са толкова биологично чисти, за колкото плащам. Тъкмо си мислех че тази лаборатория ще отговори на важни за мен въпроси, когато от там ми казаха че за да изследвам наличието на пестициди в 3-те си био-домата,  трябва да заплатя сумата от 300лв. Не ,не съм объркал нулите …300 лева. Справка в интернет показва, че това е два пъти повече от това да си извикаш специалисти с детектор на лъжата, в къщи…

Какво още?

Ако сте от единиците луди, които все пак биха заплатили 300 лева, за да проверят салатата си за вечеря, имам новина за Вас:
Централна лаборатория за химични изпитвания и контрол (ЦЛХИК) има техническата възможност да изследва до 100 от възможни над 150 вида пестициди. Да, точно така дори и да искаме няма как да разберем колко точно БИО са БИО продуктите…  


На мен обаче червената лампа в главата ми от  „тез червени домати“ в хладилника ми още не ми дава мира. Как е възможно, с приложение в телефона си да проверявам скоростта на интернета си, а доматите ми да вехнат нетествани…

био зеленчуци плодове
Green Test
Алтернативата, която намерих за себе си е уред, за измерване съдържанието на нитрати в пресните плодове, зеленчуците и месото-Green TestКакто може да се досетите доматите ми, най-накрая бяха тествани, поне за нитрати. Как се случва теста ли? - Избирам на екрана, че тествам домат, от всички  предварително програмирани 56 плодове и зеленчуци, в уреда. Вкарвам иглата на уреда в домата и чакам няколко секунди. Освен, че ми показва количеството нитрати, веднага на база резултата показва, дали е безопасен за ядене. 

Био продукти
най-накрая тествани...
Сещате се за цената от 300 лв. за тест на 3 домата, които ми искат от ЦЛХИК и се чудите колко струва този уред?! Е, имам още една новина за Вас, 
цената му е по-малка от еднократния тест на ЦЛХИК. Дали може да му се има доверие?! 
- Уреда е сертифициран и калибриран, въз основа на повече от 1000 изследвания на водещи лаборатории, използващи спектрометрично оборудване.
Да, прословутите ми вече „био“ домати бяха в норма, но надали ще Ви изненадам, предвид описания по-горе процес, по БИО-сертифициране в България, че бяха с нитратно съдържание, точно толкова, колкото и обикновените домати, които са с драстично по-ниска цена.

Съветът ми:


Няма нищо лошо в идеята за БИО-храните, не казвам и, че няма наистина такива… Просто ги проверявайте всеки път, когато имате възможност. 
Така, както имате пълно доверие в партньора си, но при всеки удобен момент, тайно преглеждате телефона му.




За още от мен:

 FB:     DivDimitrov

 Instagram:     DivDimitrov



Коментари